Sónar 2024: Clàssics, microescenes, coreografies i IA
El Sónar sobreviu i manté el seu estat com a “prescriptor cultural” o “representant musical” del que passa tant en el mainstream com en l’underground. El festival segueix instal·lat en una petita parcel·la fructífera on la recerca és l’escenari de fons. El que mai desapareixerà amb el Sónar és l’oportunitat: sigui una edició dolenta, regular, o molt bona del mateix festival, sempre podrem assistir a experiències tecnològiques, actuacions inoblidables i moments musicals memorables. Al marge de tot allò que les envolti, ens aventurem a desgranar-ne algunes.
Si fem cas a les experiències immersives, destaca l’espai The Cube, una col·laboració entre Sónar i Casa Batlló que combina música electrònica i art digital en un espai únic de 360 graus, situat a l’emblemàtic edifici de Gaudí al Passeig de Gràcia. Aquest nou espai acollirà l’estrena mundial de ‘Music: Response’, creació de The Chemical Brothers i Smith & Lyall, aquests darrers els responsables de l’escenografia dels seus directes.
Es tracta d’un vídeo que reuneix clàssics remesclats del duet electrònic de Manchester combinats amb els visuals calidoscòpics de Smith & Lyall i que tenen com a resultat una obra d’art tridimensional que, en paraules d’Enric Palau, un dels directors del festival, “ofereix al públic la sensació de ser dins del vídeo”. L’espai The Cube es podrà visitar del 23 de maig fins a finals de juliol.
El mes de gener vam conèixer un dels plats forts del festival, la presència d’Air, el duet francès que el 1998 va publicar ‘Moon Safari’ (1998), considerat avui dia un treball de culte, manté més vigent que mai la riquesa del so electrònic francès, fusionant el downtempo amb l’herència de la chanson française. Air reinterpretarà l’àlbum al SonarClub divendres a la nit.
Aquesta mateixa jornada no hi faltarà un habitual del festival com és Richie Hawtin i el seu techno conceptual de ritmes gèlids i atmosfèrics. Des de la primera edició el 1994, la mescla incansable de house i techno de Laurent Garnier ha estat la banda sonora de Sónar durant tres dècades. Garnier, després d’un descans per motius de salut, torna al festival, en aquesta ocasió de dia divendres al SónarVillage. Pel que fa a la nit de dissabte, un altre clàssic, Paul Kalkbrenner i el techno melòdic forjat als clubs berlinesos.
Altres artistes destacats en un pla més reposat són la super estrella pop, Jessie Ware i el californià Vince Staples, que desenvolupa les seves rimes sobre bases gèlides del trip hop dels 90. Interessants també les textures emocionals i orgàniques que vertebren el techno melòdic d’Adriatique o Ben Böhmer.
El Sónar 2024 reunirà, per altra banda, figures pioneres de la música de ball, que conviuen amb artistes de microescenes hiperlocals i que presenten estètiques radicals i formats rupturistes. Per exemple, Tayhana, amb la seva festa itinerant llatinoamericana ‘Club Latinx’; la productora Verushka i el caràcter festiu de ‘Me siento Extraña’; el col·lectiu barceloní BLEX o el novaiorquès Club Cringe seran alguns dels representants de les microescenes.
Pel que fa a les coreografies, de les quals Enric Palau ha destacat “la dificultat tècnica de la seva inclusió per l´exigència d’espai i efectes que comporten”, el plat fort arribarà dissabte amb ‘Physis’, la performance multidisciplinària de sis hores de durada a càrrec del col·lectiu xinès Asian Dope Boys, en què participaran fins a 13 artistes.
Altres noms que actuaran seran el productor de culte Lee Gamble amb coreografia de Candela Capitán, la coreògrafa i ballarina Kianí del Valle, que ballarà als xous de Hamill Industries i Tayhana o l’italià Gabber Eleganza, que presentarà el seu ‘The Hack Show’ amb balls a més de 180 bpm.
L’apartat del Sónar més centrat en la innovació i la ciència, com és d’esperar, estarà protagonitzat per la intel·ligència artificial. Tal com ha explicat Ricard Robles, un altre dels directors del festival, “es parlarà de la IA en totes les facetes, des dels riscos i els temors fins al seu potencial com a eina d’ús per part dels artistes”. Per això participaran des de desenvolupadors a experts legals i creadors de contingut artístic.
Antònia Folguera, comissària de Sonar+D, ha detallat les diferents propostes relacionades amb la IA al programa SonarWeek, entre les quals destaca, a més del ja citat The Cube, la instal·lació ‘Liquid Strata’ al Pavelló Mies van der Rohe de Montjuïc, creada per l’oceanògraf Joan Llort i els artistes Entangled Others i Daphne X. “Es tracta d’una recreació de la vida a l’estrat mesopel·làgic de l’oceà, a mil metres de profunditat”, ha precisat Folguera.
Pel que fa a conferències, el públic de Sónar+D podrà entendre els principals dubtes i perills dels usos que s’estan fent de la IA a la música i l’art a la conferència inaugural ‘Generant pànic?’, així com descobrir com la IA està alterant la pròpia naturalesa de l’art a les xerrades d’artistes com Nicole L’Huillier.
Sasha Costanza-Chock reflexionarà per la seva banda sobre com aconseguir una tecnologia més inclusiva, i Myriam Bleau & Nien Tzu Weng, juntament amb Team Rolfes & Lil Mariko, oferiran dues performances en què indaguen sobre les identitats digitals.
Finalment, el Sónar de dia tornarà a comptar amb Project Area, que aquest any exposarà els projectes més creatius i innovadors del moment, amb més de cent propostes relacionades amb la IA. En aquest sentit, el programa ‘IA i música amb tecnologia S+T+ARTS’ presentarà una seguit d’actuacions i xerrades que situen la IA al centre de la creació musical. A més del xou ‘Models’ de Lee Gamble, podrem veure Sevdaliza, l’artista de pop transversal, i altres noms com Rob Clouth o Myriam Bleau & Nien Tzu Weng.